Highway 1 en Los Angels - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Hans Poelman - WaarBenJij.nu Highway 1 en Los Angels - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Hans Poelman - WaarBenJij.nu

Highway 1 en Los Angels

Door: Hans Poelman

Blijf op de hoogte en volg Hans

16 September 2011 | Verenigde Staten, Washington, D. C.

We rijden San Francisco uit en nemen de Highway 1 langs de kust richting Los Angels. We komen in Santa Cruz en daar zijn we weer uit voor we erg in hebben. Helaas. We rijden door naar Monterey. Mooie stad. Het staat bekend om zijn historische binnenstad. Het zag er alleen allemaal wel heel modern uit voor een historische binnenstad. We komen in een gebouw waar de grondwet van Californie is geschreven. Een vrouw verteld daar zo enthousiast over dat we niet direct weer weg durven te gaan.
We rijden door naar het zuiden en komen door de Big Sur. Een schitterende stuk natuur waar we eigenlijk na elke bocht weer een foto willen schieten. Uiteindelijk komen we in San Semion waar we na een verbrande hamburger overnachten in een motel.

De volgende dag gaan we naar het kasteel van Wiliam Hearst. Bekend als Hearst Castle. De man was een uitgever van kranten, die begin 20ste eeuw heel veel geld verdiende en spendeerde aan goederen uit europa. Een soort Bill Gates uit die tijd. Op jonge leeftijd reisde hij met zijn met zijn moeder door europa en raakte gefascineerd door de dingen die hij zag. Op het grond van de familie begon hij op 49 jarige leeftijd een droom. De bouw van een kasteel. In het ontwerp van het kasteel komen alle voor hem fascinerende gebouwen terug. Ook alle aankopen in europa worden in het interieur verwerkt. We hebben een rondleiding over de bovenverdieping. Het kasteel diende als vermaak voor de gasten die Hearst uitnodigde. Gasten als politici en filmsterren kwamen een weekend relaxen in zijn droomkasteel. Tja….. het kasteel is niet echt mijn stijl. Leuk idee, maar in mijn ogen heeft de man geen smaak.
Na het bezoek aan het kasteel rijden we weer verder naar het zuiden en komen we in een typisch western stadje. Mooie gebouwen, de meeste ingericht als antiek zaak. (dat is in Amerika over het algemeen een rommelmarkt) Volgens onze antiekkenner zit er niet er veel bijzonders tussen. Daarna rijden we door naar Santa Barbara. Helaas is er niet meer tijd dan alleen de pier te bekijken. We rijden nu snel door naar Los Angels. Het is al na 10en voor we in het hotel aan komen. Het hotel is niet echt super. Kleine kamertjes, krappe badkamer en ’s nachts erg lawaaierig. Maar goed, geboekt is geboekt dus we moeten het er mee doen. Om de hoek is een supermarkt die nog gewoon open is tot 2 uur ’s nachts en maar 3 uur dicht per nacht en dat 7 dagen in de week.

De volgende dag gaan we naar Hollywood. We nemen een Hop on Hop off bus. Open bussen die door de stad rijden. Leuk voor 5 minuten daarna was ik er eigenlijk wel klaar mee, maargoed geboekt is geboekt. Na een half uur hoppen we off voor het “kodak theather”. Waar de uitreiking van de Oscars worden gedaan. Plotseling is het echt warm en dat zal de rest van de vakantie zo blijven. Na foto’s te hebben geschoten op de walk of fame en van de Hollywood sign (de beroemde letters) de boel te hebben bekeken hoppen we weer on en gaan we naar Beverly hills. Onderweg komen we allemaal bekende hotels tegen die in films zijn gebruikt of waar bekende artiesten hun beroemde hits hebben geschreven en opgenomen. In Beverly hills aangekomen schieten alle toeristen meteen tig foto’s van het bekende schild. We rijden over de Rodeo drive en de Beverly drive. En hoppen daarna weer off om de bekende straten te voet te bekijken. Bij de cheesecake factory nemen de Chase cake fans (mijn 3 metgezellen) een stuk taart. Ik heb wel trek in een echte lunch en neem een zeer goede salade. Het is vrij veel maar het smaakt uitstekend. De helft van de gasten eet daar ook ongeveer de helft van hetgeen ze bestellen. Een voedsel verkwisting waar je nek haren recht van overeind gaan staan. Zeker als bedenkt dat er elders op de wereld genoeg mensen zijn die in een week minder eten dan dat die mensen daar weg gooien. Belachelijk!!!!
Ik neem nog een kijkje in de groten rechten lanen met palmbomen waar de grote huizen staan voor we on hoppen. We rijden Beverly Hills uit door Melrose terug naar Hollywood. Daar kopen we nog wat souvenirs en gaan terug naar het hotel. In de buurt van het Nokia Theather gaan we wat eten. In het theater is kennelijk première of feest iets dergelijks. De limousines rijden er af en aan.

De tweede dag in L.A. hoppen we weer onn en gaan naar Santa Monica. Daar stappen we uit bij de pier. Pier nummer 3 van de vakantie. Mijn moeder koopt daar eindelijk een zomerhoed. Even had ik het gevoel dat we weer de hele vakantie opzoek gingen naar een hoed. Maar dat viel mee. Ik maak wat opnames van het strand en vraag aan een local waar David is. Hij bleek in de kroeg te zitten. Het strand is namelijk gebruikt voor de opnames van Baywatch. Verder wordt de zonsondergang veel gebruikt in films en tv series, ook als zonsopgang. Al de zon daar opkomt is het nogal heiig dus dat is niet handig. Dan spelen ze de zonsondergang achterstevoren af. Verder bekijken we de grote winkelstraten van Santa Monica. Weer terug in Hollywood komen we erachter dat de hop on hop off systeem niet echt super werkt. We kunnen niet meer terug naar het hotel en dat terwijl het net 5 uur is. We nemen de metro en in Chinatown gaan we eten bij een chinees. Voor eerst sinds Peking zie ik weer het rad van fortuin. Een draai schijf waar de gerechten op worden geserveerd en die je rond kan draaien om overal wat van te nemen. Heerlijk gegeten. Naast chinatown bestaat er ook nog koreatown, little Tokio little Italie en nog een aantal wijken waarin volken zich hebben gevestigd. L.A. is de meeste culturele stad van de VS.

Op onze laatste dag in de L.A. gaan we naar Universall Studios thema park. Fantastisch park. 3d attracties die behoorlijk realistisch zijn. Top attractie is de studio tours waar we achteraan sluiten in de rij. Ik zie al die mensen voor me en even gaan mijn gedachten terug naar Figures. Een wacht rij duurt niet lang, dat zit in je hoofd en jawel de mensen beginnen te lopen en na een half uur zat ik in het golf karretje die langs veel film sets gaat. Onderweg krijgen we eerst de hallen te zien waar de vele films zijn opgenomen gevolgd door de straat in New York die in alle films zit die zich in New York afspelen (en natuurlijk gemaakt door Universal) Het zijn allemaal kartonnen platen, het stelt absoluut niets voor. We rijden voor over de set van Desprete Housewifes en er zit een 3d attractie in van de film King Kong die het gevoel geeft dat het golf karretje draait en de mensen achter je worden opgegeten door dino’s. Als we de attractie verlaten zien we ook nog een kapot karretje staan. Super mooi gemaakt. In de middag heb ik nog in 2 achtbanen gezeten. The mummy ride, voor de kenners een achtbaan in het donker waar je bij wordt afgeschoten net als in de Space Mountin en aan het einde doe het zelfde stuk nog een x maar dan achteruit. Jurisac Park is een Wild waterbaan, waar je ord nat gespoten door dino´s en met een val van 12 meter bijna loodrecht naar beneden. Ik krijg na een kwartiertje zeuren mijn ouders mee en doorweekt stappen we na een ritje weer uit. Gelukkig is het zo warm dat ik na 10 minuten bijna weer droog ben. Buiten het park drinken we nog een drankje op het grote plein. Daar wordt een dans act opgevoerd met TV opnames. Het is lang onduidelijk wat er gaat gebeuren en het wachten duurt uren. Maar aan het eind van de avond is het duidelijk, een soort Henny Huisman van Fox is bij een man op bezoek geweest met de mededeling dat hij zijn zoon heeft gevonden na 37 jaar, en met de vraag of hij hem wil ontmoeten. Zijn reactie: “Ill be ther”. Het nummer wordt in soort “so you think you can dance” (dat denken de meeste deelnemers ook) achtige act aan de show toegevoegd. Typische Amerikaanse sentimentele televisie en dat live in de open lucht. De echte opname duurt ongeveer 10 minuten maar het wachten duurt uiteindelijk zo lang dat we lopend terug moeten naar de Metro. Dit is de laatste avond in L.A. De volgende gaan we naar Palm Springs..…………